Systém jednotného tarifu: jízdenka, která nemá chybu
Centrum dopravních informačních systémů Ministerstva dopravy ČR
2020–2021
Projekt: návrh front-endu webové aplikace OneTicket.cz
Nejlepší software je ten, který má potenciál zjednodušit život každému z nás. Příkladem takového řešení je Systém jednotného tarifu, který řídí Ministerstvo dopravy, respektive Centrum dopravních informačních systémů (CENDIS). V jaké fázi jsme se dostali k projektu, jehož bezchybný front-end jsme stihli vyrobit v rekordním čase? Ambiciózní webový portál OneTicket má za cíl usnadnit cestujícím nákup jízdenek na vlak od různých dopravců, a tím jim zjednodušit samotné cestování. Lidé, kteří si pořídí Jednotnou Jízdenku, obdrží pouze jeden doklad, který jim platí po celou jejich plánovanou cestu, nehledě na to, s kterými dopravci plánují jet. Odpadá tak nutnost nakupovat jízdenky na vícero webech nebo různých přepážkách. Stačí jen OneTicket.
E-shop za měsíc
Do projektu Systému jednotného tarifu jsme poprvé vstoupili v květnu roku 2020. CENDIS měl hotový back-end celého projektu a potřebovali pomoci s front-endem, v tomto případě s e-shopem určeným pro koncové zákazníky. Základní pojem o tom, jak by měl brand vypadat, už v CENDISu měli – například maskot nebo barvy značky OneTicket byly definované ještě před naším příchodem. Zbytek byl ale na nás. První verze portálu měla být hotová už za měsíc. S klientem jsme se proto domluvili na rozsahu, který se dá v tak krátkém časovém horizontu stihnout a uživatelům zároveň poskytne nejdůležitější funkce vyhledávače jízdenek – datum cesty, její směr, zdali je jednosměrná nebo zpáteční, jestli jde o dospělého nebo dítě apod. Vše jsme stihli a byli připraveni implementovat další funkce.
Ministerstvo dopravy stanovilo termín spuštění pilotního provozu na září. Do konce tohoto období se nám podařilo vytvořit uživatelské profily včetně historie jízdenek, integrovat slevový systém (SJT 25) a vychytat poslední detaily. Klíčové datum bylo v této fázi 13. prosince 2020 – každý rok se v tento den totiž mění jízdní řády a bylo proto vhodné, aby byl systém připravený. A i tentokrát jsme to stihli. To nejzajímavější ale přišlo záhy.
Front-end? Bug-free
V počátcích ostrého provozu jsme na projektu zajištovali i 24hodinovou podporu – to proto, abychom mohli bleskově opravit jakoukoli chybu, která se v průběhu používání zákazníky objeví. K našemu i klientovu potěšení jsme však na front-endu neudělali jedinou chybu v kódu. Počet hlášených bugů zůstal po celé tři měsíce našeho nonstop supportu na nule. Nebylo, co opravovat. Vývoj běžel souběžně s podporou dál. Po ostrém nasazení přišly na řadu místenky a rezervace, které se ukázaly jako poměrně náročnější oříšek. Do procesu totiž vstoupily nové proměnné jako například obsazenost spojů. Ve spolupráci s back-endem na straně klienta jsme ale i tuto funkcionalitu dovedli do produkce, a to v polovině roku 2021. Dnes si celý web a jeho rozvoj řídí klient.
Zaujal vás projekt, který jsme realizovali pro CENDIS? Chcete si popovídat o tom, co můžeme udělat pro vás? Ozvěte se!