Případová studie
Přepravce zásilek PPL CZ
Společnost PPL CZ je jedním z největších českých přepravců balíkových služeb. Na českém trhu působí již od roku 1995, specializuje se ale i na balíkovou přepravu po celé Evropě. Zároveň je členem skupiny DHL Group a po České republice má více než 6 000 výdejních a podacích míst, jejichž počet se neustále zvyšuje. Společnost si dala za cíl jít naproti výzvám 21. století a digitalizovat své služby.
Cílem projektu bylo poskytnout funkcionality, které jsou dostupné na webu společnosti PPL, koncovým uživatelům prostřednictvím mobilní aplikace a rozšířit je o další služby, jako je například hodnocení doručení. Mobilní aplikace by se měla stát jedním z klíčových komunikačních kanálů se zákazníky.
Se společnosti PPL jsme společně vyvíjeli také jejich interní aplikaci MyParcelshop určenou pro provozovatele partnerských výdejních a podacích míst. Získané know-how jsme tudíž mohli aplikovat i při vývoji mobilní aplikace mojePPL. Zároveň jsme do projektu vnesli i naše vlastní dlouholeté zkušenosti s vývojem mobilních aplikací.
Aplikace od a do Z
Naším úkolem bylo vytvořit aplikaci od A až do Z. Počínaje “product discovery” fází, navržením kompletního designu, až po snahu přizpůsobit aplikaci širokému spektru uživatelů. Největší výzvou bylo propojení mobilní aplikace s IT infrastrukturou společnosti PPL.
Ta je velmi komplexní, zahrnuje velké množství systémů a vzájemných vazeb. I ta nejmenší funkcionalita na mobilní aplikaci vyžadovala spoustu změn „uvnitř“. Šlo tak o výzvu jednak pro nás a také pro PPL.
S vývojem aplikace jsme začali v dubnu 2022. Na začátku probíhala analytická a design fáze, která trvala pouhé dva měsíce. Práce pokračovaly samotným vývojem aplikace. Na začátku prosince 2022 už byla verze 1.0 k dispozici ke stažení na App Store a Google Play.
Mobilní aplikaci jsme vyvíjeli pomocí technologie Kotlin Multiplatform, což znamená, že velká část vývoje probíhala pouze v jedné technologii, v tomto případě Android, a ta druhá iOS je upozaděná a její část zabrala pouze menší část vývoje.
“V eManu věříme, že multiplatformní technologie jsou směr, kterým se budou mobilní aplikace dále ubírat. Technologie přináší benefity zejména díky společnému jádru pro Android i iOS a nemusí se tak “společná logika” vyvíjet na obou platformách”, komentuje David Nidl, projektový manažer ve společnosti eMan.
Mobilní aplikace mojePPL umožňuje sledovat doručované a podané zásilky. Zákazník má neustálý přehled o tom, kde se jeho zásilka nachází, a nemusí tak ztrácet čas pročítáním e-mailů. Zároveň je v aplikaci i mapa výdejních míst PPL a dokáže zákazníky přesně navigovat na konkrétní místo prostřednictvím integrovaných map. V neposlední řadě může zákazník posílat balíky bez nutnosti tisku etikety. A pro rychlejší odbavení při odesílání zásilky si uživatelé mohou uložit své oblíbené kontakty do adresáře. Nechybí možnost uhradit dobírku nebo prvky gamifikace.
Klíčové bylo, aby byla aplikace intuitivní a snadno se ovládala. Posílání balíků není záležitostí jen mobilních geeků, ale široké veřejnosti. V současnosti zákazníci jednoduše v mobilní aplikaci obstarají vše, co potřebují, a to jak na telefonech s Androidem, tak na iPhonech. Registrace a přihlášení do aplikace probíhá na základě zadané e-mailové adresy, po jejímž ověření se automaticky spárují veškeré aktuální příchozí i odeslané zásilky.
Během pár klepnutí je možné zjistit, kde se balíček nachází, ověřit cenu za dopravu, zkontrolovat otevírací dobu výdejního místa nebo zobrazit PIN pro převzetí. Kromě toho je možné s pomocí aplikace zásilku vrátit, změnit místo nebo čas doručení, například ji přesměrovat z domácí či pracovní adresy do jednoho z PPL Parcelshopů, PPL Parcelboxů či boxů třetích stran. Aplikace navíc disponuje průběžnými notifikacemi, díky kterým mají uživatelé vždy aktuální informace o pohybu svých zásilek.
Aplikace mojePPL přináší také benefity pro zákazníky využívající službu „Balík pro tebe“, prostřednictvím které mohou zasílat balíky až do hmotnosti 31,5 kilogramů. Ti si mohou v aplikaci snadno zobrazit všechna výdejní místa a najít to nejbližší a nejvhodnější. Nově už není nutné tisknout etiketu. Potřebné údaje lze zadat přímo v aplikaci. Zásilku pak stačí zanést do nejbližšího PPL Parcelshopu či PPL Parcelboxu, nebo jednoduše zavolat řidiče, který pro ni zajede na určenou adresu.
Platbu za odeslání zásilky či dobírku je možné uhradit platební kartou, Apple Pay či Google Pay přímo v mobilní aplikaci. V aplikaci mojePPL si navíc zákazníci mohou uložit své oblíbené kontakty, na které posílají zásilky často.
Zaujal vás projekt, který jsme realizovali pro PPL? Chcete si popovídat o tom, co můžeme udělat pro vás? Ozvěte se!
Pomáhame firmám
s digitální transformací
Akcie eMan jsou obchodovány na trhu
PX Start na Burze cenných papírů Praha.
eMan je držitelem certifikátů
ISO 9001, ISO/IEC27001, ISO/IEC 20000-1:2018, ISO14001 a TISAX
Akcie eMan jsou obchodovány na trhu
PX Start na Burze cenných papírů Praha.
eMan je držitelem certifikátů
ISO 9001, ISO/IEC27001, ISO/IEC 20000-1:2018, ISO14001 a TISAX