Xamarin: První kroky (díl 2)

Xamarin: První kroky (díl 2)

V minulé části našeho seriálu o vývoji mobilních aplikací v Xamarinu jsme si stručně představili Xamarin Framework. Nyní se zaměříme na úvodní kroky, které provázejí vývoj základní aplikace.

Než začneme se samotnou instalací studia, je potřeba zajistit několik věcí:

  • Reálný počítač nebo virtuální jednotku s Mac OS X (nutné pro vývoj iOS aplikací)
  • Reálný počítač nebo virtuální jednotku s Windows (nutné pro vývoj Windows aplikací)
  • Xcode
  • Android SDK
  • Účet na Xamarin.com

 

Xamarin Studio

 

Pokud jsou splněny všechny kroky, je potřeba si zvolit vývojové prostředí. Xamarin umožňuje vývoj ve vlastním Xamarin Studiu nebo pomocí prostředí Visual Studio. V rozhodování jaké prostředí zvolit vám kromě osobní preference může pomoci i cena licence.

Xamarin nabízí čtyři druhy licencí, jejich cena se navyšuje podle možností, které jsou v dispozici. Jejich stručný popis viz. tabulka.

 

Druh Velikost zdrojového kódu aplikace Výhody / Nevýhody Prostředí (Xamarin/Visual Studio) Počet přihlášených počítačů Cena
Starter Do 128 kb Nemožnost využití Xamarin Forms Xamarin/ Visual 2 Free
Indie Neomezeně Využití Xamarin Forms + 60 minut Xamarin Test Cloud Xamarin 2 25 dolarů měsíčně
Business Neomezeně Vše, co Indie + InHouse Development (Build aplikací pomocí CI) a možnost využití VS Xamarin / Visual 4 999 dolarů ročně
Enterprise Neomezeně Vše, co Business + další technická podpora a SQLcypher Xamarin / Visual 4 1899 dolarů ročně

 

Všechny uvedené licence jsou za jednu platformu a je na nich patrné, že máte možnost využít Visual Studio na vývoj až od Business licence a výš.

 

Hello World! v Xamarin Studiu

V případě, že si pořídíte “pouze” Indie licenci nebo máte k dispozici pouze počítač s Mac OS X, musíte k vývoji využít Xamarin Studio. Toto IDE je dostupné jak pro Mac OS X, tak i Windows (dovoluje vytvářet pouze Android aplikace). Jeho stažení je možné přes stránky Xamarin.com.

Po startu instalace se vám postupně do počítače nahraje Mono Framework, knihovny pro Xamarin.iOS a Mono.Droid, Android SDK a samotné studio. Pozor, nemůžete si zvolit, které části chcete nainstalovat. Instalátor si sám nalezne ty, které vám chybí. Bližší popis instalace je dostupný na webu Xamarinu.

 

Xamarin: První kroky - Picture1

 

Celé studio je rozdělené na tři hlavní části. První z nich je seznam všech dostupných Solutionů, Projektů a souborů v aplikaci, který je spojený s Unit testy. V další části máte možnost vybírat konfiguraci a zařízení, na které chcete aplikaci nahrát či testovat. Poslední částí je tzv. aplikační info tj. lišta, kde naleznete výstupy z aplikace, chyby při kompilaci, informace o nahrávání na zařízení a další položky. Umístění všech prvků je možné změnit.

Pro vytvoření nového projektu, v našem případě iOS aplikace, je potřeba kliknout na položku New Solution -> iOS -> Single View App. Tímto způsobem se dostanete na obrazovku, ve které je potřeba vyplnit název vaší aplikace, vybrat zařízení, na kterých má aplikace fungovat, a nastavit podporovanou verzi systému. Po vyplnění těchto údajů a po stisknutí tlačítka NEXT Vás čeká poslední obrazovka, na které můžete změnit jméno Solutionu a Projektu, nastavit zahrnutí projektu do gitu, vytvoření .gitignore souboru a zahrnutí Xamarin Insights and Xamarin Test Cloudu do projektu (o těchto službách si povíme později).

 

Vytvoření projektu I.

Vytvoření projektu I.

 

Xamarin: První kroky - Picture3

Vytvoření projektu II.

 

Vytvoření projektu (III.)

Vytvoření projektu (III.)

 

Po kliknutí na položku Create se vytvoří nový projekt. Nyní v části Solution najděte soubor ViewController, otevřete ho a do metody ViewDidLoad připište následující kód a soubor uložte:

 

var label = new UILabel(new CGRect(View.Frame.Size.Width / 2 - 100, 0, 200, 100));
label.Text = "Hello Xamarin";
label.TextAlignment = UITextAlignment.Center;
View.Add(label);

 

Nyní není nic snazšího než vybrat zařízení, na kterém chcete testovat, a kliknout na tlačítko start (Tlačítko se šipkou). Projekt by se měl nyní zbuildit a výsledná obrazovka vypadá takto:

Xamarin: První kroky - Picture5

 

Tím jsme dokončili první aplikaci. Na popsaný postup vám stačí Starter licence, ale je potřeba počítač/server s Mac OS X.

 

Hello World! ve Visual Studiu

Obdobný postup lze použít i ve Visual Studiu (VS). Pro plnohodnotnou práci je potřeba jak počítač s Windows, tak i s Mac OS X, který se s VS propojí pomocí speciálního bridge. Aby toto bylo možné, musí být stanice s Mac OS ve stejné síti a musíte od ní znát jméno a heslo. Propojení funguje jak pro kabelové propojení, tak i WIFI.

VS využije Mac OS jak pro buildění iOS aplikací, tak je přes něj možné pracovat s iOS simulátorem. Pro Android aplikace počítač s Mac OS není potřebný.

V této části jsme si vyzkoušeli první projekt pro Xamarin. V následující se podrobněji podíváme na složení Xamarin.iOS a Mono.Android projektů.

 

Předchozí díl seriálu:

Xamarin: Představujeme nástroj pro multiplatformní vývoj mobilních aplikací (díl 1)

 

Vojtěch Mádr
Xamarin project manager
Vojtěch je mobilní vizionář a odborník na Xamarin. Jeho záměrem je propojit zajímavé lidi a sdílet nové informace a projekty.

RSS