Temná strana agile vývoje 4/5: K čemu projekťák, když můžeš vyhořet

Role projekťáka se často bere na lehkou váhu. V rámci vývoje se na ni lidé dívají jako na stojan s lízátky v čekárně u diabetologa. V dnešním díle si vysvětlíme, že to není správné. Dobrý project manager váš projekt zachrání před proměnou na finanční propadák.

Ve SCRUMU máme seznam jasně vymezených rolí: 

Product Owner vlastní vyvíjený produkt. Zřetelně definuje vizi, priority a pořadí úkolů a byznys logiku. 

ScrumMaster eliminuje problémy, tlumí konflikty, motivuje developery a stará se, aby měli klid na práci. Dále hlídá dodržování procesu a jeho nutné změny. 

Development team (QA, UI, Devs) řeší jednotlivé úkoly a vyvíjí produkt.

Project manager: Vaří si doma kafe.

Na projekťáka se ve SCRUMu často zapomíná. Ostatní průběh projektu měří pouze abstraktními měřítky, story pointy, které vyjadřují náročnost dokončení jednotlivých dílů každého sprintu. Ale kde je přímá návaznost na finance?

Najednou v celém procesu chybí projekťák, aby pohlídal rozpočet, který se nezadržitelně tenčí. 

Ukážu vám to na příkladu plánování v agile: Řešíme prvek A. Každý z týmu individuálně odhadne svoji náročnost a nakonec se všichni shodneme na třech SP (story pointech). To ale není moc tvrdá měna ( jako například MD (manday rate) nebo headcost). Ta cinká v kapsách pouze projekťákovi, který by si dal náročnost úkolu do kontextu s klientským budgetem a předešel by tak finančním problémům souvisejících s vynaložením přílišného úsilí na podružnosti.

Mít projekťáka ale nestačí. Musíte si také vyjasnit jeho postavení vzhledem k ostatním v týmu, zejména ProductOwnerovi a ScrumMasterovi. Jejich role se totiž do jisté míry překrývají a je důležité, aby se vzájemně respektovali. 

agile zkrátka není úplný jahodový pudink. Příště už nás čeká poslední díl, ve kterém se budu ptát sám sebe, jestli mi to vůbec za všechny ty trable stojí.

Dmytro Trofymchuk
Division Director

RSS