Každý potřebuje někdy poradit a v případě businessových rozhodnutí to platí dvojnásob. Pomoci se zorientovat v rychle se měnícím světě technologií pomáhají zkušení business konzultanti.
Proč consulting zvyšuje efektivitu podnikání
Digitalizaci není radno podceňovat. Naopak. Je vhodné si celý proces implementace projít od A do Z. Tak například – víte, co všechno obsahuje návrh a podoba aplikace sloužící pro komunikaci řidiče osobního automobilu včetně dalších vylepšení? Nebo co hýbe světem designu a vývoje ve specifických odvětvích? To jsou otázky, které řešily konkrétní české firmy při digitalizaci svých projektů.
Konzultant umožní správné pochopení obou stran, předání a poskytování informací, představení řešení, propojení technické stránky s obchodní a hlavně řešení problému. Na trhu již neuspějí společnosti, které navrhovaly nesmyslná a drahá řešení s vyhlídkou zaplacené faktury, kde byl důsledkem nespokojený klient. Správná a efektivní komunikace má za cíl klientovi v první řadě pomoci a dodat co nejlepší možné řešení.
Čtyři zásadní otázky
Ať už se jedná o prvotní podnikatelský záměr nebo o odhad potřebného digitalizačního řešení, vždy je důležité si položit stejné otázky – proč to chci, co přesně potřebuji, jak bude probíhat realizace a na kolik to vyjde? Jasná představa o výstupu značně zjednodušuje celý proces a lépe naplňuje výsledná očekávání. Zodpovězení otázky „za kolik“ potvrdí nebo vyvrátí smysluplnost celého business záměru.
Když nás klient osloví, mnohdy má pouze nejasnou představu o tom, co přesně potřebuje. Takového klienta pak provedeme celou diskusí o smyslu a způsobu realizace a navrhneme mu konkrétní řešení, ke kterému přidáme náklady na realizaci. Často si klient neví rady se souvislostmi, tedy správném navázáním na to, co dělá, a jak to zapadne do jeho byznysového modelu. Neméně důležité je samozřejmě i to, aby to nebylo drahé.
IT specialista, obchoďák i finanční poradce v jednom
Společnosti, které pomáhají s digitalizací procesů, považují časovou efektivitu a preciznost za základ svého podnikání. Přestože konzultanti zaujímají v každé IT společnosti trochu odlišné místo, zpravidla pomáhají všem zúčastněným stranám dodržet stanovené cíle. Zastávají tak v IT společnostech divokou kombinaci – očekává se od nich znalost IT oboru, obchodní zkušenosti a porozumění finanční strany projektu.
Konzultace jsou v souladu dlouhodobým směřováním společnosti eMan. Klienty považujeme za své partnery a chceme do tohoto vztahu přinést určitou přidanou hodnotu. Konzultacemi zároveň minimalizujeme rizika, náklady i čas, a to jak na straně klienta, tak na naší straně.
V eManu rádi používáme Lean metodiku neboli přístup, který pomáhá vést efektivně k vytyčenému cíli bez zbytečných slepých uliček. Tím, že se zaměřuje pouze na aktivity, které mají jasnou přidanou hodnotu, eliminuje neefektivní procesy a výstupy bez přidané hodnoty.
Základem je rovnocenné partnerství
Ať už jde o krátkou konzultaci nebo časově náročnější projekt, chceme s každým klientem dosáhnout partnerského vztahu, tedy eliminovat všechny nepříjemné debaty, procesy a rozlišování našich postavení. Od prvního navázání kontaktu dáváme najevo, že se na nás vždy a se vším může obrátit, a že mu upřímně a s nejlepším úmyslem dokážeme poradit a vyřešit jakýkoliv problém.
Dbáme na to, aby naše role byla v celém procesu vidět a hlavně, aby byla poznat. Kromě kompletní komunikace a klientské diagnózy chceme vždy přijít s něčím navíc, být o krok napřed a klienta zaujmout.
Chce to něco navíc
Přidaná hodnota projektu může mít mnoho podob a vztahovat se k různým oblastem – finanční přidaná hodnota, vyšší uživatelský komfort, zjednodušení procesu atp. Cílem konzultanta je tuto přidanou hodnotu jasně pojmenovat, ohodnotit, popřípadě popsat a prezentovat.
Přidanou hodnotu svého projektu s námi již objevili třeba v ČSOB Pojišťovně při prodeji speciálního pojištění, ve společnosti ČEZ při nastavení systému velkoobchodního prodeje nebo ve ŠKODA AUTO při vývoji své mobilní platformy pro řidiče jejich vozů.
Díky správně odvedené konzultantské práci se dá trvale zlepšit efektivita organizace a dlouhodobě profitovat ze vzájemné spolupráce.