Automotive OS: co nás čeká?

Od roku 2017, kdy Google poprvé oficiálně představil Android Automotive OS (AAOS) veřejnosti, se tento operační systém pomalu dere na výsluní palubních desek. Jak si stojí v roce 2021 a můžeme od něj očekávat stejnou revoluci, jakou před lety způsobil Android na poli mobilních telefonů?

Ještě než se do toho pustíme, musíme si vyjasnit jednu věc – uživatele často (a celkem oprávněně) mate název produktu – spojují si jej totiž s Android Auto. Jde o mobilní aplikací pro androidové telefony, která rozšiřuje potenciál kompatibilních infotainmentů dodávaných s automobily.

Na druhé straně Android Automotive OS je samostatným operačním systémem, který je součástí daného automobilu a k jeho ovládání telefon nepotřebujete. Díky jeho přítomnosti budete mít na palubní desce k dispozici všechny informace o autě, na které jste při řízení zvyklí, ale také aplikace z Google Play. Ty musejí být samozřejmě přizpůsobené specifikům operačního systému AAOS.

Stále více značek

Když jsme o Android Automotive OS psali posledně, ještě jsme se s ním nemohli potkat v reálných podmínkách. To se ale změnilo v červenci roku 2020, když se na evropských silnicích konečně objevil Polestar 2, jehož je AAOS součástí. Už teď ale víme, že se s ním budeme setkávat stále častěji. Hned několik dalších automobilek totiž u Googlu projevilo o AAOS zájem – automobilová aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, Ford ale i koncern Stellantis, pod který spadá Peugeot, Citroën nebo Fiat.

Zatím se s ním kromě Polestar 2 stoprocentně počítá v Renaultu Mégane E-Tech Electric a některých vozech značky Volvo či Cadillac, které by měly sjet z výrobních pásů během let 2021–2023.

Jeden systém vládne všem

Nenechte se mýlit, přestože je AAOS stále ještě trochu v plenkách, dobře si uvědomujeme jeho potenciál. Ambice systému je jasná – být plnohodnotným infotainmentem, který výrobci přizpůsobí jednotlivým modelům vozů.

Ve své podstatě nejde o žádný revoluční nápad. Podobně to funguje v případě chytrých telefonů, na kterých běží Android – softwarový základ systému je stejný, ale liší se zejména tím, jak si ho výrobci telefonů (tedy např. Samsung nebo LG) přizpůsobí. Tahle implementace na poli automobilových infotainmentů by mohla výrazně zjednodušit práci výrobcům automobilů. Nemuseli by stavět svá vlastní řešení, která pak nedokáží efektivně udržovat a updatovat. Android Automotive OS, jehož základ by vyvíjel Google, by na tom tak mohl být daleko lépe než některé současné infotainmenty, jejichž poslední aktualizace přišla před pěti lety. Ukazuje se to už na Polestar 2, jehož uživatelé mohou updatovat skoro každý měsíc.

Úspěch AAOS ukáží následující roky, ale už teď je vidět, že má díky rychlému vývoji skvěle našlápnuto. eMan chce být součástí moderních vozidel a proto máme interně vyhrazený čas na výzkum, testování a vývoj prototypu. To nám umožnilo za poslední dva roky získat poměrně silné know-how, které nyní uplatňujeme na několika pilotních projektech s našimi klienty. Příště se detailněji podíváme na to, jaké možnosti se v AAOS otevírají právě vývojářům.

Jan Kučera
Division Director

RSS